Friday, August 27, 2010

DUIT


Hello people and hye sunshine.


Rata-rata pelajar memang akan mengalami masalah yang serupa. Duit oh duit. Aku pun sama, perrcayalah. Even dapat PT or other loan ke kan, mesti ada yang tak cukup. itu nak beli, ini nak beli. Ouh yes, pelajar memang suka shopping. Memang patut pun duit tu habis. Tapi dalam ramai-ramai tu ada je yang duit sentiasa ada. *aku tak maksudkan anak kepada orang yang berstatus datuk@tan sri ye* Pandai diaorang manage duit. Apa nk beli, apa nak makan. Tapi seriously, aku duit memang la bebrbelanja berpada-pada. Tapi bila tengok duit tinggal sikit, confirm aku akan jadi kurus. haha! Kurus la sangat. Kiranya aku akan makan setakat yang mencukupi. Kalau ada duit pun aku bukan makan banyak sangat pun. Lagi-lagi bulan puasa ni. Selera terbang entah ke mana. Badan aku memang senang naik dan turun, jadi makan atau tidak sama sahaja. Aku nk bagi beberapa tips kat korang-korang yang selalu kekurangan duit tu.




1. Kalau nak bershooping tu, buat la list apa yang perlu dibeli. jangan melilau je cari barang sebab nanti tangan tu laju je nk mencapai apa yang ternampak dek mata.
2. Jangan simpan cash yang banyak dalam dompet anda tu. Bila banyak cash, banyaklah yang hendak dibelanjakan.
3. Beli barang yang penting sahaja. Kasut, baju tak penting ye. Lain la kalau kasut sedia ada dah rabak macam ape kan.
4.Save money everyday so that when you run out of money someday, you'll have a back up to keep you from starving.


Bercakap pasal duit, bila aku nak kerja dan pegang duit sendiri ni? 2 tahun terasa sangat lama. =.=





P/s : Bila boleh dapat bunga sakura eby? ouh, saya hanya melawak! :D






No comments:

Post a Comment