Sunday, July 24, 2011

HOME SWEET HOME

Its been a lot while.....


Bermula cuti semester lebih kurang 2 bulan setengah yang lalu, bermula juga Latihan Industri aku a.k.a. LI. Praktical okayy. PERKESO tempat dipilih. Tp aku sakit hati je dengan PETRONAS sebab bila aku da confirmkan dengan fakulti yang aku nak wat kat PERKESO, baru la dia call aku tanya pasal nak buat praktical kat mana. Nak offer la tu. Kenapa tak offer awal2 En Zul, saya sedih tau..sobsobs. ;'(


lupakan je la pasal tu, nk cite skit pasal PERKESO @ SOCSO ni. Aku confirm ramai bebeno orang2 kat luar sana yang xtahu satu hapah pun pasal SOCSO ni kan. Ha, meh sini cek nak habaq, SOCSO ni sebenarnya satu badan berkanun, bawah kerajaan, la kan, yang implement Akta Social Pekerja 1969 iaitu menjaga hal ehwal pekerja. Mana2 majikan yang mempunyai seorang pekerja atau lebih diwajibkan untuk mendaftar dengan SOCSO dan juga membayar caruman setiap bulan. Kira macam insurans la kan. Kenapa aku tahu, sebab aku baru abs wat report dalam masa 3 hari sepantas kilat menaip dengan banyak sangat typo tp di abaikan sahaja.. ada plak, wajib la aku tahu, nama pun praktical kat sini.


tp seriously, aku sangat suka tgk pegawai kat department aku tu wat kerja. Hari2 deal dengan orang, waahh... best tau kerja camtu. aku suka bercakap2 dengan orang, bagi penerangan. sampai ada satu hari tu aku sorang je yang tinggal kat tingkat tu, n ada sorang amoi cantik datang tanya pasal mak dia punya caruman kan. aku pun layan2 la dia, bgthu apa yg dia xtahu apa semua. pastu bila dia nk balik, boleh pulak dia cakap.

"boleh bagi u punya name card x? u sangat peramah, i suka la cakap dengan u. nanti kalau i xtahu lagi boleh i call u kasi tanya."

OUH.. bunga sakura mekar dalam hati. terharu sangat wehh.. xsangka ada orang cakap aku peramah. mana taknya, mulut aku tak henti2 bercakap kat dia walaupun dia xtanya aku explain jugak.. wawawa..tp, aku memang suka deal dengan orang tau... nanti nak kerja sini. pasti.


bila dah abis praktical, rindu sgt nk g ofis, tp maluu..mana taknya, hari last tu aku macam orang pindah rumah angkut barang balik. dengan hadiah bagai. betapa baiknya warga PERKESO Segamat kat aku yang cuma budak praktical ni. duduk rumah pun tak wat pe kan, update blog pun malas. pfffss... tp da nak puasa ni, diharap badan yang besar gedabak ni menjadi slim seperti batang pisang.




3 comments:

  1. yo.. long time no see.. hepi la ko.. best eh.. aku rse org mcm ko pn ssuai keje kat bahagian aku ni sbb kene deal dgn org slalu.. ape pn idop gak blog nih.. aku ingt ko da pindah blog.. diam je an.. hehe

    ReplyDelete
  2. lepas tu tak send laporan LI. miumiumiu

    ReplyDelete
  3. org peramah senang nak dapat kawan

    ReplyDelete